Chamonix

Sen…ešte doteraz sa nevieme z toho spamätať, opäť medzi ľuďmi, v meste…prečo to robíme? Je nám divne, myšlienkami sme hore v horách, tam pod Mont Blancom, tam, kde sme prežili nezabudnuteľné okamihy svojho života. Tam, kam sa budeme vracať stále a stále. Pri natieraní strechy stačí len jeden pohľad a jedno slovo CHAMONIX! Hlasný povzdych…Ako sme len mohli bez toho žiť?! Ako sme mohli doteraz žiť bez Chamonix?

8.8.2013…po dlhej ceste prichádzame cez horské sedlá do upršaného Chamonix. S malou dušičkou v pekné počasie a s francúzskou predpoveďou plechu na najbližšie dni  líhame do Jankovho auta, ktoré sme zaparkovali pri cintoríne, ako naposledy, keď bol Janko na Freneyi.

9.8.2013…ráno vyliezam z kufra celý dokrčený, je polooblačno, celkom zima, prvýkrát vidím naživo Mont Blanc. Konečne! Po chvíli vykukne z auta aj Peťo. Sme tu, sme v Chamonix. V očiach iskričky. Za 27,5 é sa vezieme zubačkou na stanicu Montenvers. Nasleduje zliezanie po rebríkoch na ľadovec Mer de Glace, čo v preklade znamená more ľadu. Prvýkrát na ľadovci. Kvôli mne sa dostávame na chatu o dosť neskôr ako sme mali. Ach tá moja tvrdohlavosť :). Konečne sme tu. Chata Envers, ktorá leží v 2523 m n.m.! Na chate stretávam francúzov, talianov, slovákov, čechov.  Spoznávam Rasťa Červienku a Mira. Pri čakaní na Peťa si spríjemňujem chviľku chladeným Heinekenom. Prichádza Peťo. Ideme založiť náš basecamp, 20 metrov pod chatou v orlom hniezde.

10.8.2013…Ráno sa budíme o 8mej. Je plech, ako z rozprávky, neskutočné! Toľký priestor. Pod nohami nám leží Mer de Glace, naľavo od stanu slávny Dru, napravo ľadovec Leschaux, Petites Jorasses , Grandes Jorasses, Dent du Geant a za nami slávne ihly! Ako malý chlapci sa ponáhľame do steny! Na rozlez volíme

Stena Tour Verte, Le piege (v preklade: Pasca) 6a+, TD sup., 200m, Team OS

L1:6a+, L2:6a+, L3:6a, L4:6a+, L5:5c, L6:5c slovensky sme tomu dali názov: Nič nepiješ :D

Známa klasika za 7- na ihlách od majstra Piolu začínajúca špárkou. S Peťom na prvú špáru čumíme ako puci, pretože sme v živote neliezli špáry :D hovorím peťovi, že to vyzerá ťažko (Peťov úškrn, a čo, davaj), isto to pôjde zprava a potom až do špáry a aj išlo. Oblepujeme ruky kobercovkou, predsa ideme liezť špáry. Vôbec to nevieme lepiť :D. Po 2hej dĺžke kobercovku nas**tý strhám z rúk, nič necítim a ani mi nedrží, Peťo sa hrá, že mu parádne drží a hobluje jednu špáru za druhou :D. Najťažšia dĺžka v ceste je štvrtá a vychádza na Peťa. Prstová špára cez previštek. Celá cesta vedie cez krásnu oranžovú žulu bez machov a lišajov. Sme totálne nezvyknutí z našich Tatričiek. Taktiež z lezenia. V tatrách sa lezú väčšinou 3-4 dĺžky a potom nasleduje nekonečný dolez na vrchol, no tuna sa lezie od prvého metra po posledný a to doslova. Vrchol vždy tvoria vežičky, ihly, ktoré sú značne exponované. Ozajstné vrcholy! Paráda! Zlaňujeme, pri zlaňáku stretávame otca Arnouda Petita. Po pár vetách a fotke sa s ním lúčime. Ešte pomáham jednej talianke so seknutým lanom a už sme dole. Deň je dlhý a tak volíme ešte jednu 2-dĺžkovú cestu pod bivakom a to

Stena Hut crag, Loup garou (v preklade: Vlkolak) 6c, 90m, Team OS

L1:6c, L2:5a Náš slovenský názov radšej nebudem uvádzať, teda skôr môj :D

Pekná cesta za 7+/8-, kto miluje rajbasy :D Peťo dáva na OS, mne na druhom v kľúčovom strielajú nohy, ale na druhý už dávam. Doliezame krásnym 5a-čkom do bivaku. Varíme cestoviny, ryžu, povielku :) keksíky s čajom, západ slnka, padajúce hviezdy, no romantika so Šofránkom :D

11.8.2013…ráno sa nám nechcelo zo spacákov, veď prečo aj….doma 37 stupňov, tuna v noci okolo 5 stupňov. To dokáže s človekom divy. Sme ako 2 zmrzliny. Varíme kafé a niekto volá z chodníka ŠOFÓÓÓ….a to Ondro Húserka došiel s Evkou. Super dvojica! Po spomínanom kafé, tuniakovi a Peťovej super extra turbo kaši :D volíme niečo dlhšie a to

Stena 2nd Pointes des Nantillons, Les fleurs de mal (v preklade: Kvety zla) 6b+, ED inf., 450m, Team OS

L1:6a+, L2:6b+, L3:6a+, L4:5c, L5:6a, L6:6a, L7:6a+, L8:4c, L9:5b, L10:6a, L11:6a, L12:6b, L13:6a+, L14:6a+ Slovenský názov: Nad čím si dumal :D

Nástup po ľadovci s cepínom, Slnko pečie, sme šťastní ako nikdy. Pred nami, krásna stena, “Druhý Nantillons“ s cetou Kvety Zla za 7+. Prvá dĺžka prstová špára preveruje Peťove chabé :DDD prstovošpárové skúsenosti :D. Nasleduje druhá kľúčová za 6b+, ktorá vychádza na mňa. Hoblujem, pučím, dávam na OS. Peťo dolieza ku mne na štand a vraví, že som lolo, som to liezol moc zľava, dalo sa to ľahšie zprava. Pre mňa to zostáva ťažké 6b+, pre Peťa pohodové. Nasledujú vyrovnané dĺžky, až pod vrcholovú stenu. Posledná dĺžka vychádza na Peťa a zisťujeme, čo znamená v sprievodcovi označenie “slab with knobs“. Krásna platňa, na ktorej trčia bambule a po nich sa lezie. Čosi úžasné! Peťo cvaká štand na vrchole ihly, doliezam, o výhľade sa ani netreba zmieňovať, lezecký orgazmus za nami! Chceme tu žiť, byť, liezť veľké steny! Sme v raji! Zlaňujeme, ani raz sa nám nesekne lano. Už len zostup po ľadovci do bivaku a nasleduje klasika, večera a´la Šofránko….musím Peťa pochváliť, organizácia 100/100, jedla na 2 týždne :D, prejédame sa každý deň :). Večer ideme ešte pozrieť Ondra s Evkou, Katku a Maroša, Rasťa, Mira a Blavákov Iva Šaba s Miškou, celá slovenská expedícia.  Pijeme vínko, veď sme vo Francúzsku a to sa musí! Síce z Juhoafrickej republiky Ondrov 3litráč :D, za čo by nás Francúzi hnali z doliny, ale treba zapiť cestu :D

12.8.2013…už máme toho dosť. Sme na kašu. Prsty bolia, nohy bolia a zase je plech. Doriti :D Moja každodenná veta pri výleze zo stanu….je tu teplo, tuna lezieme z díry von, aha, kukni, jak leziem :D pozerám na more ľadu dole, na vtáčikov, drzých svišťov, ach, chcem tu žiť! Do steny naliezame až o 12tej, veď čo, je plech, vyberáme si stenu

Stena Tour Rouge, Le marchand de sable (v preklade: Obchodník s pieskom) 6a+, TD sup., 330m,  Team OS,

L1:6a, L2:5c, L3:5c, L4:5b, L5:6a, L6:6a+, L7:5c, L8:5b, L9:4c, L10:6a, L11:4c

Náš slovenský názov: šabla

Nástup opäť po ľadovci, prvé metre z cesty sú po fixe, hold ľadovce sa roztápajú a v tejto ceste tomu nie je inak, a tak cesta Obchodník s pieskom za 7- je roztopený o dobrých 8 metrov. Peťo vyvádza prvú dĺžku, krásnu špárku za 6a, nasledujú krásne dĺžky až pod kľúčovú. Kľúčová dĺžka je špára s bouldríkom, ktorá isto nie je za 6a+, s peťom sme sa zhodli na minimálne tvrdých 6b. Komín za 5c moc peťovi nesedel, keď som počul nadávky :D, veď prečo by aj sedel, keď nebolo “komínové počasie“.

Predposledná dĺžka podľa nás vôbec nebola za 6a, 6ačkový lezec by sa pri nej rozplakal, rajbas ako prasa minimálne za 6b, ak nie viac…Vrchol parádny, totálny gýč, Dru, Mer de Glace, Jorassy, Dent du Geant, ach….pri zlaňovaní sa nám raz seklo lano, tak peťo si ešte zaliezol….prezúvanie pri okrajovke do topánok, lyžovanie na topánkach dole na chatu, to všetko patrí k horolezeckým slastiam a pôžitkom…..ťažko opísať tieto chvíle J Večer klasika, ryža, čaj s keksíkmi, povielka, kúštik peťovej domácej bechči na zapitie úspešného prelezu a hajde pozrieť chalanov a baby hore na chatu, kde ešte do noci popíjame varené vínko. Padajúce hviezdy…kopec želaní….a nielen tých horolezeckých…

13.8.2013…potrebujem rest!!! Sme na kašu, nohy nevládzu, brušká na prstoch ružové, ruky domasakrované zo špár….no vidieť, že leziem so Šofom, ide sa!!! Nadávam, Peťo má nervy, ale nakoniec som veľmi rád. Peťo vyberá…

Stena Tour Verte, Pasang, de retour l´Everest  (v preklade: Pasang, vráťte sa na Everest) 6c, TD sup., 200m, Team OS

L1:6a, L2:6a+, L3:6b, L4:6a+, L5:6c, L6:6a+, L7:6a, L8:6a, slovensky sme tomu dali názov pasák :)

Prvú dĺžku sa mi darí spojiť s druhou, ďaľšiu ide Peťo, sledujeme vrtuľník, ktorý pristáva na chate. Zážitok, keď skoro hobluje vrtuľou strechu chaty. Naťahujem 6a+kovú dĺžku, po nej ide na rad Peťo a pokračuje kľúčovou dĺžkou za 6c. Stienka so špárkou. Dáva ju v pohode na OS a vraví, že v Maníne liezol ťažšie 7mičky :D doliezam k nemu a zhodujeme sa na 7+ke. Nasledujú parádne 6a+ká na vrchol. Super, že ma Peťo nalákal do tejto cesty. Niekedy ma treba jednoducho postrčiť…

14.8.2013…REST DAY!!! Konečne, sme na kašu, ale je plech :D a keď je plech treba liezť, volíme cestu

Stena Hut crag, Le petit Nicolas (v preklade: Malý Nicolas) 5b, 130m, Team OS

L1:5a, L2:5b, L3:3c, L4:5a, L5:5b

Krásna 5dĺžková cesta cez náš bivak na chatu Envers, kde si dávame pivko :)

Čo k tejto ceste dodať: prvá dĺžka rajbas. Peťo hovorí: nechci, aby som ťa teraz odfotil :DDD

Do večera sa flákame okolo bivaku, kŕmim svišťa, teda najprv nám okupoval stan, sviňúch jeden :)

15.8.2013…Zas a znova plech…po restdayi valíme pod Nantillons a volíme…

Stena 1nd Pointes des Nantillons,Guy-Anne, l´Insolite  (v preklade: Chlapec-Anne, nezvyčajné) 6a+, TD sup., 370m, Team OS Náš názov: Guajana

Parádne lezenie v prvých 4och dĺžkach, kde Peťo nadáva v 3tej dĺžke, že nemá čo založiť do špáry za 7-, ja sa smejem dole :D, nasleduje špára ubiehajúca vľavo, ach, toto lezenie je dokonalééé! Vrtulník lieta vedľa Tour Rouge a vidíme, že sa dačo stalo v stene, berú 2och lezcov. Dosť nepríjemný pocit, keď vrtulník lieta vedľa vás a viete, že sa niečo deje.

Späť k lezeniu: nasledujú podľa nás už len také dolezy, síce za 7-, ale také nasilu, raz sme dokonca museli zlaniť, čo som zle odbočil…na vrchole nás čakalo posledných 5 minút slniečko, fotíme sa a za hodinku a 10 minút zlaňujeme dole na ľadovec.

16.8.2013… budíme sa do plechu, ale už sme takí na kašu a ďaľšie dvojky taktiež, že volíme zostup dole do Chamonix, kúpeme sa v miestnom bazéne pod Mont Blancom :) večer parádna grilovačka na parkovisku s Katkou, Marošom, Evkou a Ondrom. Všetci idú dáko skoro spať, len Ondro zostáva, má slinu :DDD a kecáme dlho do noci a popíjame nasledovné v slede: pivo-vínko biele-červené-biele-červené-biele :D

Heslo výletu: Keď to nejde zas a znova, chyť tú špáru na sokola! :D

RESUMÉ: 6 dní lezenia, vyliezli sme 7 ciest, 58 dĺžok, najťažšia dĺžka za 6c (7+/8- UIAA), vylezených 1770 m.

Adieu Chamonix, nous reviendrons!